Sommartider.


Hejsi!!

Har inte bloggat på ett tag då jag bla har varit bortrest och haft mycket annat att göra. Kommer inom kort börja blogga igen.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

/// LB

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas du haft en bra dag!

Kolla gärna in min nya sexblogg

2008-07-27 @ 19:03:59
URL: http://sensuellt.blogg.se/
Postat av: Natalie B

Detsamma!

2008-07-27 @ 19:17:10
URL: http://natalieb.blogg.se/
Postat av: Tomas

Om detta med oktan (som vi kom in på igår kväll i Fjugesta o som jag inte hade nåt svar på):

Varför är det olika oktan i bensinen?



Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.



100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.



95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.



Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.



Även om varken du eller jag blir nåt klokare "vet" vi att det inte tjänar nåt till att tanka den dyrare 98oktaniga!

2008-07-31 @ 19:21:32
Postat av: Tomas

DAVID!! Du måste komma igång igen o skriva nåra nya funderingar!

2008-08-07 @ 18:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0